Skontaktuj się z nami:

PIĘKNO, PROWADZONE PRZEZ MĄDROŚĆ, UKORONOWANE PRZEZ DOSKONAŁOŚĆ

środa, 18 stycznia 2017

Brązy wiedeńskie



Określenie „brązy wiedeńskie” odnosi się do przedmiotów odlanych z metali kolorowych (najczęściej brąz, mosiądz oraz innych stopów zawierających miedź), powstałych w jednym z kilkudziesięciu działających niegdyś (a niektóre z nich funkcjonują do dziś) wiedeńskich warsztatów. Są to figurki przedstawiające postacie ludzkie (akty kobiece w stylu Art nouveau, seria Indian, seria Arabów, seria czarnoskórych muzyków itd.) lub zwierzęta – realistyczne ptaki i owady, a także psy, koty, żabki czy świnki w ujęciu antropomorficznym. Figurki były malowane na zimno. W procesie tym nakładano na nie kilka warstw specjalnych farb, a gotowego przedmiotu nie wystawiano ponownie na wysoką temperaturę. Zajmowały się tym głównie kobiety, pracujące na zlecenie we własnych mieszkaniach. Brązy wiedeńskie odlewane są w technice odlewu piaskowego. Poszczególne modele mogą być używane wielokrotnie. Modele odciskane są w specjalnym piasku w dwuczęściowej formie, która po wyjęciu modelu jest zamykana na śruby a przez otwory w krótszych ścianach formy wlewany jest stop metalu. Gotowa figurka po wystudzeniu i wyjęciu z formy poddawana jest szczegółowemu cyzelowaniu, dzięki czemu usuwa się wszelkie szwy i inne pozostałości procesu odlewniczego. 
 Figurka z serii orientalnej, Arab palący fajkę, kolekcja własna

Historia brązów wiedeńskich sięga połowy XIX w. W tym czasie Mathias Bermann, początkowo zajmujący się produkcją okuć do fajek, założył warsztat, w którym odlewał miniaturowe (najmniejsze liczą sobie po 2 cm wysokości) figurki zwierząt. Stały się one tak popularne, zwłaszcza jako souvenir z Wiednia, że wkrótce podobne warsztaty zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu i na przełomie XIX i XX w. było ich w samym Wiedniu już kilkadziesiąt (ok. 50). Większość z nich ulokowana była w dzielnicy między ulicami Westbahnstraße, Schottenfeld, Hermanngasse i Bandgasse. 
Syn Mathiasa, Fritz, przejął warsztat ojca i wprowadził modele w stylu secesyjnym. Zakłady Bermanna działają do dziś. W 1988 r. majątek firmy oraz ok. 20 000 modeli figurek (w tym modele innych firm, takich jak Gödde, Rubinstein, Rogner, Carl Becher) przeszły w ręce Ernsta Hrabalka, a od 1991 r. firma znajduje się pod zarządem Alfreda Kirschnera.

Największą konkurencją Bermanna był zakład Franza Bergmana (1838-1894 r) – Bronzebearbeitungbetrieb, założony w 1860 r. Syn założyciela, Franz Xavier Bergmann (1861-1936 r.) unowocześnił zakład ojca, sprawdzając do niego m.in. profesjonalnych, zawodowych malarzy. Rozwinął produkcję figur ze scenami orientalnymi oraz przedstawień erotycznych. Były to figurki „z drugim dnem”. Z pozoru przedstawiały całkiem zwyczajną scenę, jednak po odsunięciu połów płaszcza lub koca oczom widza ukazywała się naga kobieta. Zakład Bergmanna działał do 1930 r., kiedy to na skutek niepowodzeń wywołanych Wielkim Kryzysem, został zamknięty. Kilka lat później ponownego otwarcia dokonał Robert Bergmann, syn Franza. W 1954 r. cały majątek zakładu oraz dalsza produkcja przeszły w ręce Karla Fuhrmanna i spółki. 
 Punca występująca na wyrobach z fabryki Bergmanna, wyroby z przełomu XIX i XX w. często bywają niesygnowane

 Kocia orkiestra. Zdjęcie z portalu aukcyjnego The Saleroom, aukcja 220.

Para kotów.
Zdjęcie z portalu aukcyjnego The Saleroom, aukcja 219.

 Mysz z ciastkiem.
Zdjęcie z portalu aukcyjnego The Saleroom, aukcja 307.

Arabski handlarz.
Zdjęcie z portalu aukcyjnego The Saleroom, aukcja305.

 Zaklinacz węży.
Zdjęcie z portalu aukcyjnego The Saleroom, aukcja306.

Polecamy lekturę - skarbnicę wiedzy o brązach wiedeńskich:
"Wiener Bronzen, Die Bronze-Miniaturen des Jahrhundertwende", Dietmar E. Seiler/Peter Stauber, Battenberg Antiquitaten-Kataloge.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz